חדש! כל התוכניות של חלי ממן זמינות לרכישה באתר!

גלי חום בגיל המעבר – תסמינים ודרכי התמודדות

תחושה של גל חום שמתפשט ועוטף את הגוף ללא אזהרה מוקדמת, הזעה ואי נוחות המלוות לפעמים גם בדופק לב מואץ, הם חלק משגרת יומה של נשים רבות בגיל המעבר.

עם תחילתו של גיל המעבר גלי חום הן תופעה נפוצה איתה מתמודדות נשים בכל העולם.

גלי חום בגיל המעבר עשויים להגרם מסיבות רבות ומגוונות, אך לרוב הם קשורים לשינויים שגופך עובר בגיל המעבר.

השינוי הראשון הוא ירידה בכמות האסטרוגן – להורמון הרבייה המיוצר בשחלות יש השפעה רבה על תפקודם של אברי הרבייה, לרבות שמירה על זרימת דם תקינה ועל גמישות דופן הנרתיק. בתקופת גיל המעבר חלים שינויים בכמות האסטרוגן שהגוף מייצר, כאשר ירידה לא עקבית ברמת האסטרוגן בגוף עלולה לגרום גלי חום.

השינוי השני הוא שינוי בבלוטת ההיפותלמוס האחראית על ויסות החום בגוף. בלוטת ההיפותלמוס הנמצאת במוח משמשת כמד החום הטבעי של הגוף, אשר בגיל המעבר נעשה יותר ויותר רגיש כך שכל שינוי קטן בטמפרטורת הגוף גורם לתחושה של גל חום.

כמובן שישנן נשים שחוות גלי חום לא בגיל המעבר, שעלולים להגרם כתוצאה מאלרגיה למזון, בעיות בפעילות בלוטת התריס, נטילת תרופות שונות ועוד.

לגלי חום תסמינים ברורים שיכולים להופיע בתדירות ועוצמה משתנות אצל כל אישה ואישה. לרוב הם יוצרים תחושה רגעית של חום ובעירה המתפשטים בגוף, בעיקר באזור החזה, הצוואר והפנים. גל החום עשוי לגרום לעורך להאדים ולהסמיק, ולעיתים הוא מלווה בהזעה וגברת ותחושת צמרמורת.

תופעת גלי החום מיוחסת לרוב לגיל המעבר, אך אנחנו כבר יודעות שתקופת גיל המעבר משתנה מאישה לאישה, ולכן גם גלי החום יכולים להופיע בגילאים שונים אצל נשים שונות. ישנן נשים שחוות גלי חום בגיל 40 וישנן נשים שממשיכות לחוות גלי חום בגיל 60 וישנן כאלו שחוות גלי חום בגיל 70.

איך להתמודד ולהתגבר על גלי החום?

 

שינויים בסידורי השינה

גלי חום בלילה המתרחשים במהלך השינה, ידועים בשם הזעת לילה. במידה וגלי החום מעירים אותך באמצע הלילה, הקפידי לשתות כוס מים קרים לפני השינה, ודאגי לקרר את חדר השינה באמצעות הורדת טמפרטורת המזגן, שימוש במאוורר בעצמה הנמוכה לך ואפילו שילוב של שניהם.

על מנת לשמור על שינה קלילה, דאגי שהמצעים יהיו מבדים קלילים ונושמים והשמיכות קלות משקל כך שתוכלי להזיז אותן בקלות במהלך הלילה.

איזה סובלת מגלי חום בבית

שינויים באורח החיים היומיומי

לבוש – לבשי בגדים עם סיבים טבעיים, כמו כותנה. חומרים סינטטיים כמו פוליאסטר יקשו על הגוף שלך להתקרר באופן טבעי. התלבשי בשכבות הניתנות להסרה בתחילת גלי חום. קחי איתך מניפה אופנתית או מאורר שיעזרו לך כאשר גל חום מופיע.

פעילות גופנית – פעילות גופנית מתונה תורמת לתחושת רוגע ושלווה ומסייעת לירידה במשקל, שני גורמים שלהם יש השפעה על הופעתם ועוצמתם של גלי החום. הקפידי על ביצוע פעילות גופנית ונסי לשלב אותה בשגרת היום יום שלך – החליפי נסיעות קצרות בהליכה ברגל, ואת העלייה במעלית לשימוש במדרגות. במידת האפשר צרי לעצמך תכנית אימונים מסודרת הכוללת אימונים אירוביים כמו הליכה, ריצה או רכיבה על אופניים.

שמירה על נפש רגועה – לחץ נפשי עלול הגביר את הופעתם של גלי החום. נסי להימנע ממצבים מלחיצים ואמצי לעצמך תרגילי נשימה שיעזרו לך בשעת התפרצות גלי חום. בנוסף, מצאי את הטיפול שאת הכי מתחברת אליו מתוך מגוון הטיפולים המרגיעים הקיימים (רפלקסולוגיה, עיסוי, תרגילי יוגה, מדיטציה ועוד).

אישה עם גלי חום שותה מים

שינויים בתזונה

כמו כל סימפטום שהוא תוצאה משינוי בגוף, גם על גלי החום אפשר להשפיע באמצעות תזונה נכונה: 

שתיית מים – שתייה של כוס מים קרים בתחילתו של גל חום מסייעת לקירור הגוף, אך חשוב להקפיד לשתות כ-10 כוסות מים לאורך כל היום, על מנת לדאוג לקירור הגוף. לגיוון אפשר גם לשתות תה צמחים קר או מיצי פירות וירקות טבעיים, אך להקפיד להימנע ממשקאות ממותקים ומוגזים.

אכילת פירות וירקות – הקפידי לאכול פירות וירקות טריים שצריכתם מאפשרת לצמצם את האנרגיה שפולט הגוף וכך להקל על גל החום.

אכילת פחמימות מורכבות עם סיבים תזונתיים – הפחיתי את הצריכה של פחמימות פשוטות המעלות את רמות הסוכר והטריגליצרידים ובססי את מנות הפחמימות שלך על פחמימות מורכבות כמו אורז מלא, פסטה מלאה, לחם מחיטה מלאה, שיבולת שועל וקינואה, המכילות סיבים תזונתיים ומעניקות תחושת שובע.

צריכת אומגה 3 – צריכה של מזון המכיל אומגה 3 כגון דגים ים ממעמקים , מאכלי ים, אצות, זרעי פשתן וקנולה ואגוזי מלך, מסייעת בהפחתת רמת הדיכאון ובמניעת מחלות לב וכלי דם ואף מקלה על תסמיני גיל המעבר.

מעקב אם מזון מסוים גורם ליותר גלי חום – בסופו של דבר את זו שמכירה את הגוף שלך יותר מכולן. היי קשובה לגוף שלך ולמספרם ועצמתם של גלי החום אחרי אכילת מזונות מסוימים, כך שתדעי מאיזה מזונות כדאי לך להפחית.

ממה להמנע?

המנעי במידת האפשר מצריכה של שומן רווי הנמצא בעיקר במוצרים עתירי שומן מהחי כגון בשר שומני, גבינות עתירות שומן וחמאה.

המנעי מצריכה של אלכוהול וקפאין – לצריכה עודפת של אלכוהול וקפאין יש השפעה שלילית על תסמיני גיל המעבר כמו גלי חום.

הימנעי מעישון, אשר עלול להחמיר את גלי החום, ובאופן כללי מזיק לבריאותך.

 

גיל המעבר – את לא עוברת את זה לבד

אנחנו מתייחסות אל גיל המעבר כאל תקופה, אך האמת היא שתקופת גיל המעבר היא חלק נכבד מחיינו, ומרגע שנכנסנו אליה אנחנו צריכות לשנות את אורח החיים שלנו על מנת להתאימו לשינויים שהגוף שלנו עובר.

את מה שאת עוברת חוות כל הנשים בעולם, ולכן אין סיבה שתעברי את זה לבד. התוכנית של חלי ממן מעניקה לך מעטפת הוליסטית. במסגרת התכנית נדון יחד עם נשים נוספות בתסמינים ובדרכי ההתמודדות, נבנה לך תפריט ייעודי ומותאם אישית, נבצע פעילות גופנית  LIVE לחיזוק השריר, נעניק לך יומן אכילה דיגיטלי וסדנאות בישול ואפייה לייב באפליקציה ייעודית לתוכנית.

 

אם התחלת לחוות גלי חום או הזעות לילה המופיעות ללא אזהרה מוקדמת ומפריעות לשגרת החיים שלך, אחרי קריאת מאמר זה את יודעת שיש שינויים קלים שאת יכולה לעשות באורח החיים ובתזונה שיסייעו לך להתמודד עם תופעות אלו.

למידע נוסף והרשמה לתוכנית גיל המעבר השאירי פרטים בטופס >>

    כתבות נוספות

    דברו איתי
    Whatsapp icon
    Whatsapp icon חלי אני רוצה להצטרף
    נגישות